pomo

Av Snöberg - 13 februari 2015 07:00

Vi var som skrivet dyngsura redan efter de första 5 min på den minimala båten som tog oss mellan Apo Island och Negros. De inte bara stänkte utan öste vatten över oss... Det var bara att försöka byta om på stranden, då detta var etapp ett på en lång dag på resande fot. Vi hittade en båtfärga som skulle ta oss hela vägen till Cebu. Det var en hemsk färd på en skraltig båt och vi kände oss, som kreatur påväg till slakt säkert känner sig... Efter en dag som började 06.00 var vi sent på kvällen var vi framme. I Cebu hade vi bokat ett lite dyrare hotell och njöt av lyxen med varmt vatten, skön säng och el dygnet runt:-) Det blev några lyxdagar med schopping och utekvällar:-)

Vi stannade en extra dag eftersom vi inte riktigt kunde bestämma oss för vart vi skulle åka här näst. Maldiverna-för dyrt. Fler öar runt Indonesien - för mycket transporter. Australien- för kort tid (skulle bli dyrt att ta oss till revet) Det fick bli det vi sagt att vi INTE skulle åka... Thailand. Vi bokade resa till Phuket för att ta oss till Khaolak... Det var ingen bra start på Thailändsk mark, då det visade sig att båda våra väskor försvunnit någonstans på vägen (mellan Philipinerna, Singapore och Thailand) �� Vi hade lyckats boka en mysig liten lugn resort med bungalowes och fin pool. Så det blev ett par slappa dagar vid poolen och äntligen massor med GOOD MAT:-)

Vi var dock mycket nervösa i två dygn innan våra väskor dök upp. Phu! Ett gäng som varit ute på en dykutfärd uppmanade oss att BOKA. Det var tydligen fantastiskt! Direkt bokade vi en fyradagars resa med det första dykcentret vi gick in på....

Fortsättning följer;-)

Kram så länge

Apo

Av Snöberg - 8 februari 2015 10:39

Börjar som vanligt där vi slutar...

Framme på ön checkade vi in och gick ner på stranden och snorklade i det kristallklara vattnet. Vilket vi gjorde om flera gånger men glömde kameran varje gång... Så sista dagen sprang jag ner med kameran, bara för att bevisa att precis under ytan var det fullt med sköldpaddor!!!

Apo Island är en mycket liten ö med en liten by på mitten, mellan två höga berg. En av dagarna knatade vi upp till toppen på den ena sidan.  Det låg ett litet jordbruk där uppe. Med kor, getter, suspekta ankor och lite fruktodlingar.
Själva byn var full av liv och rörelse med lika många tuppar och hundar som människor.
På nätterna var det rätt tyst mellan21.00 och 03.30 men före och efter det ljöt tupparnas galande, hundarnas skällande och cikadornas gnisslande som om de satt på sängkanten. Vi kunde inte ha stängda fönster då den lilla bris som korsdraget gav var räddningen. Ön har el men endast 3 timmar om dagen... Vilket gjorde att det blev väldigt varmt om nätterna (utan fläkt) Men duchvattnet var istället mycket svalt! därför tog vi varje kväll en kallduch innan sängdags. även om vi skulle spara på vattnet som de mödosamt samlat i stora tankar, var det en "lyx" vi unnade oss.
Nere i byn fanns tre brunnar som byborna delar på. Överallt såg man vattendunkar som de samlade in vattnet i och bar hem.

Här hänger våra kläder på tork hemma i tvätterskans trädgård

Det som däremot sov i vår säng sista natten (men utanför myggnätet) var en hes liten katt som verkade trivas mycket bra i vårt sälskap. Han hoppade upp i knät så snart vi satte oss i restaurangen. Sista natten klättrade han på något vis upp på vår balkong och trängde sig sedan igenom fönsterspjälorna och dunsade ner på golvet ... två gånger!!! När vi la ner de färdigpackade ryggsäckarna på restauranggolve i väntan i på att bli hämtade av båtkillen, kröp han genast upp och kurade ihop sig där istället.

På en sådan lite ö och utan el eller internet blir det att man faktiskt umgås med de runt omkring en och vi träffade flera roliga och intressanta människor.
Vi dök två dyk första dagen och har nog aldrig sett så härligt rev med så mycket mjuk-korall. Hård-korall ser egentligen ut som ett skrovligt färgglatt berg. Medan mjukkorall som en skog av färgglada buskar.... Hmm typ..
Monica blev något skeptisk efter första dyket då det var MASSOR med stora seasnakes av en art som visade sig vara extremt nyfiken (men fortfarande lika dödligt giftig dom de andra arter). Dessutom var dom rätt stora!
Här kikar den in guiden. På ett annat klipp är den påväg att trasla in sig i Monicas fenor...

Nästa dag gjorde vi ett häftigt ström dyk! Inte lika mycket mjukkorall här men ändå vackert och roligt att flyga fram i vattnet!!! Det är svårt att fånga revet på bild men om ni kikar på filmen ser ni att det som först ser ut som en grönblå massa visar sig vara färgglatt när man kommer närmare. Detta har med ljusets brytning i vattnet, vilket gör att framförallt den röda färgen inte syns om man inte kommer mycket nära eller har med sig vitt ljus (ficklampa) ner.
(Film saknas)

Vi hade tänkt göra ett nattdyk men hoppade det. Dels pga att Monica som bara har en 3mm dräkt, frös som en hund i det 24 gradiga  vattnet, dels började det blåsa. Sedan var Monica rädd för att stöta på de nyfikna seasnaksen i mörkret. Vi bestämde oss istället för att dra vidare.
Vi kunde inte riktigt bestämma oss på plats pga det bristfälliga internettet men lyckades åtminstone ansöka om ett Australiensiskt visum om vi skulle få för oss att resa dit.
Det blev en mycket blöt färd över till fastlandet. Vågorna skölde över den lilla båten. Pontus var torr om låten och Monica hade nog en torr fläck någonstans på ryggen;-)

Av Snöberg - 31 januari 2015 10:41

Då har vi tagit oss till Apo Island.  Vi fick enklelt tag på en taxi direkt från flygplatsen i Cebu ner till södra delen av ön. Vi var glada att vi inte valde billigare alternativet med buss då det tog nästan 3 h att ta sig ut ur stan pga total  trafikstockning. Vi hade räknat med att resan skulle ta 4 h och eftersom vi landade först vid 16 var vi osäkra på hur vi skulle ta oss över från Cebu till Negros. Vi hade inte någon aning om hur sent båtarna mellan öarna gick. Mycket riktigt... Vi kom till piren kl 20.30, sista båten gick 20.00 Vi funderade ett tag på att köpa en privat båtrur över men det kostade 10 ggr så mycket och då hade vi ändå bara kommit till piren som ligger 15 min från själva staden. Vår trevliga chofför hjälpte oss att hitta ett boende för natten. Ett nergånget och nästan kusligt palats vid vattnet fick det bli. Eftersom de inte hade några gäster (de första två vi kollade var fullbokade) hade de varken kock eller mat att erbjuda. Det fick bli smågodis och en kopp te till middag och frukost:-/ Väl över på Negros dagen därpå, fick vi lite mat i magen. En mycket skraltig tricycle körde oss sedan de 45 min till nästa pir där vi skulle ta oss sista etappen till Apo island.

Det visade sig att det var deras onsdagsmarknad vi piren. det var rätt roligt gå runt och kika på lokala marknadskulturen.

Men lite beklämande att se hur de behandlar och transporterat kreatur:-( Men gissar att det inte ser bättre ut någon annasans...

Pontus köpte en kniv.
Även här övervägde vi att köpa privat båttur men med facit i hand var vi glada att vi stannade kvar de tre timmar för att vänta på reguljära turen. Efter att ha beställt en öl, propsade servitören/isen på oss en STOR öl. Efter det blev bjudna på en rad lokala läckerheter!

Bland annat en av dras nationalrätter ( en slags sevich) på rå fisk, syrad citron, chilli, salt och gröna tomater.  Vi har prövat den tidigare men den här var helt magisk god!
Här är deras diskmaskin, varmkök, och fiskdelan av kallskänkan (grönsakerna skar de på en annan bänk). Det fanns varken el eller rinnande vatten så kylarna var isboxar och vatten fanns i stora tunnor:-)

Vi blev dessutom bjuda av ett urmysigt motorcykelgäng (som kom på Ninjor och en Harley) att komma till Dumangetti för att köra deras hojar:-) Vet inte om det var ölen men mest var det nog stämningen och platsen, helt enkelt mycket possitiv upplevelse!

Till sist fick vi hoppa ombord på en liten båt (som med all säkerhet ändå inte var den reguljära) tillsammans med några filippinska damer,  höns i en låda, kycklingar i ett nät och en gris i en säck....

Hon bar dessutom grisen i säcken som om det vore vilken ICA kasse som helst. Men över havet fick den titta ut:-)

Framme:-)

Av Snöberg - 25 januari 2015 05:48

Japp still alive:-) Haft lite dålig uppkopling ett tag. Men här kommer en vecka gammal uppdatering:-)

Det här var vår racerbil genom djungeln. Från PortBarton till ElNido.

De håller på att betonga sandvägen som går mellan PortBatong och östsidans redan anlaggda väg, så korta partier av den är klar. Vet inte vad man föredrar att transporteras på: Leka pingpongboll i 50 knyck på mycket gropig sandväg eller vara livrädd att bussen ska störta ut för stupen eller krocka utifall man möter någon i 100.. Även om vägarna är hyfsat otrafikerade är det läskigt att möta en stor cementbil på smala skumpiga betongvägar när de kör över 100km/h bådatvå. Bussen hade inget glas utan bara som en störtbåge. Man lärde sig snabbt att hålla händerna innanför...

Palawan är mycket vackert, några kort blev hyffsade, och inte bara streck..

Vattenbufflarna är vackra också:-)

till När vi kom fram till ElNido hittade vi lätt ett hyfsat hotell längst ner bland gränderna vid piren. Dagen därpå åkte vi ut på en Islandhoppingtour som tog oss ut bland de magnifika limestone-öarna. Vi gjorde 5 strandhugg som inkluderade vackra stränder, utkiksplats, två snorkelstopp och en "hiddenbeach"

Snorklingen var rätt bra, men vi övade mest på vår fridykning. Pontus visade sig var lite väl modig och puschade för hårt (enligt Monica) då han flåsandes kom upp till ytan efter ett djupt dyk, bara efter ca fem dyk. Fridykning (andhållning) går bara lättare och lättare för varje dyk (andhållning) man gör. Tyvärr var varken båtfärden (över väldigt vågit och blåsigt hav), sealice (stickande maneter och korallrester som bränna i vattnet) eller vattentenperaturen till våra magra kroppsbyggnadens fördel och vi började frysa just när vi kommit igång:-/

Trots frusna och stuckna hoppa vi i ytterligare en gång för att komma in till "the hidden beach". Hiddenbeach var fint men det mest spännande var att ta sig in och ut genom ett litet hål i klippväggen. pulshöjande moment då man spolades igenom i rasande fart med vasa klipväggar åt alla håll )förutom nedåt) Monica hamnade i baksug och var väldigt glad för sina Mares volo race fenor

Under vår vistelse i ElNido hittade vi några mysiga restarauranger och kikade runt bland stånden/butikerna för att hitta ngt. men i princip allt är av dålig kvalitet eller riktigt anskrämligt (enligt vår smak iallafall ) Vi hängde mycket på hotellet och var rätt nöjda med den turistiga byn efter tre dagar.

Vi försökte boka ett flyg till Cebu men eftersom Påven är i Manilla (1 veckas ledigt för Pilippinare) var det svårt att hitta flyg. Vilket resulterade i att vi fick sätta oss i en 6 h lång färd i minibuss tillbaka till PPS. Suck.. Men mest synd är det om Pontus som inte får plats med sina ben... Dagen efter bar det av till Cebu!

Av Snöberg - 18 januari 2015 04:25

Detta inlägg är två dagar sent då internett varit för långsamt för att kunna uppdatera men här kommer det:-)

Nu har vi varit i Port Barton i två nätter. Som väntat var det en hårresande resa hit. Vi fick de minsta sätena bredvid chauffören och det var svårt att inte låta bli att kvida till ibland när det blev lite för spännande... Sista 1,5 h var på en skumpig väg som under regnperioden fått djupa hål och skrevor men som nu var torr och mycket skumpig. De håller på att bygga betongväg så vissa partier hade fått ena körfältet belaggd.

Väl framme hade vi bokat ett hotell med eget elagregat vilket gör att man får el hela dygnet och inte bara mellan 15.00 och 24.00.
Port Barton är egentligen bara en strand med en handfull boenden i mellan och budget standard samt en rad restauranger som alla serverar liknande mat: kyckling, seafood, kött eller veg med olika kryddning till ris eller nudlar.

På eftermiddagen bokade vi dykning hos en minst sagt avslappnad, trevlig och skämtsam Brittisk gubbe (Keith) som satt på en skraltig veranda. Det stog en sned och blekt dykskylt på stranden och vi gick upp till verandan och sa att vi ville dyka imorgon. "-To bad for you"  var svaret vi fick. Men det visade sig att killen som satt och småpratade med honom satt där just bara för att vänta på att det kom två till som vill dyka för att säkra morgondagens utfärd. Vi blev lite skeptiska när den enda informationen som utbyttes var hur dykplattserna för morgondagen ser ut. Vi frågade lite följdfrågor men sedan Pontus nämt att jag var DM undrade Keith varför jag var så försiktig, "-Dig är det ju bara att slänga i!" Inte ett papper skrevs på och våra dykcertifikat låg kvar i väskan... Innan vi gick därifrån presenterade vi oss vid namn, vilket han tyckte var onödigt då han ändå aldrig kommer ihåg namn...

Dykningen var helt ok men jag hade inte velat dyka med vår guide om jag varit oerfaren. Dessutom  läckte allas förstasteg mer eller mindre. En stor fisk med taggiga vingar och fem sköldpaddor gav oss ändå något att hänga i granen. Det bästa var nog den lilla ön med kritvit sand och mysig palmdunge som vi stannade på mellan dyken.

Vi var totalt fem på utfärden och killen på verandan visade sig vara en flitig Filippinäventyrare som avrådde oss från att ta båtturen till Coron från ElNido, så vi hoppar den (har läst på att den kan sluta lite hur som helst...) De andra två som dök med oss var ett ett äldre Svensk/Canadensiskt par med väldigt många spännande resor i bagaget. Vi tog "solnedgångsöl" med dom på kvällen och fick många inspirerande tips för framtida resor!

Idag har vi slappat och kollat upp lite hur vi tar oss vidare. Först kl 19 fick vi reda på att båten vi tänkt ta till ElNido inte blir av, så imorgon blir det ännu en skumpig resa genom djungeln för att sedan ta oss vidare. Har inte lyckats hitta något boende men det hoppas vi löser sig på plats i ElNido.
För er som planerar att resa till Filippinerna kan vi iallafall starkt rekommendera Port Barton!!!

Over and out

Av Snöberg - 13 januari 2015 00:34

Då ger vi oss av från Portaprincess. Har hittat en ställe på nordvästra kusten av Palawan som ska vara vackert och med bra dykning. "Port Burton" ska vara något krångligt att ta sig till och från men eftersom vi inte har bråttom vill vi passa på att kolla in det.

Andra dagen i PP åkte vi ut på en utflykt i djungeln för lite Tarzan fasoner��
 1,3 km +750m+500m lång linbana. Pontus fick åka först��
Det var en hissnande färd bland trädtopparna!
Pontus och jag var för lätta så de fick lov att dra in oss sita biten...
Trots att det skyltades med ekologiskt och djurvänligt var det flera tveksamma andra aktiviteter som inkluderade fiskmatning med salta kex och turåkning bakom en liten vattenbuffel. Vattenbuffeln på bilden spändes för en 2 hjulig obalanserad vagn med bildäck. selen bestod av smala rep som skar in i skinnet och ett ok över nacken som fick ta all tyngd (ville inte ta kort) . Vi hoppade av efter 5m. Och fick gå mycket långsamt för att gå i samma takt som den stackars kvigan.  De 8 övriga asiaterna satt kvar��De frågade om vi var rädda. Nej (är förfan jockey, den här varelsen tar sig knappt fram eftersom nacken håller på att gå av) -Vi tycker synd om henne! Var på asiaterna åtminstone sa "I'm sorry cow for beeing fat." Ochett unisont asflabb efter det... Morr��
Vid lunch var det en hund där nosen hade ett stort hål och en fasan i en liten och väldigt lortig bur��. PP ska vara känd för sin renlighet och naturvänliga inställning men gissar att det kommer ta stora insattser på utbildning många generationer innan saker förändras i Asien��
Nåväl hoppas vi turister påverkar åt andra hållet genom att vis dem vad vi tycker att djur har för rättigheter.
Här är två bilder från restaurangen vi åt på på kvällen. Tveksam mat men vyn vägde upp upplevelsen!

Vi stannade en extra natt i PP och hade tänkt gå på en hyffsat välkänd restaurang som tydligen ska vara mycket bra. Men eftersom Monicas mage som vanligt gått på semester när hon reser till Asien och Pontus mage gjort det motsatta, blev vi kvar på hotellet och spenderade dagen i sängen och lite i/vid poolen.  Dessutom tog vi en massage. Monica tog en sväng in till stan för att handla på sig lite mediciner inför fortsatta resan. Det är INTE kul att vara magsjuk under en 5h skumpig minibusstur...
Håll tummarna för att medicinerna hjälpt, för nu hoppar vi på bussen.
Amen och kram

Av Snöberg - 10 januari 2015 23:22

Äntligen är vi framme!! Som väntat var det en jobbig och lång resa. Ont i hela kroppen, svullen, hemska toaletter, grundlurade av två taxichaufförer i Singapore och dålig sömn.  Men ska inte klaga, den var helt självvald och  en sådan här 26timars resa gör vi inte om på länge!!!�� Nu ska vi ta kortare etapper och försöka göra lite mer reaserch.

Hotellet som Pontus hittat låg bara 5 min från flygplattsen (på de såkallade "tri-cyklarna") och är en jätte mysig liten oas!

Eftersom vi landade tidigt på morgonen fick vi vänta på att få rummet. Fördrev tiden med att tvangs oss i iskall dusch vid poolen och sov en skvätt i solstolarna (i skuggan) Tog sedan en kort tur in till staden för  att handla lite och se oss omkring.

När vi kom tillbaka slocknade vi på 5 röda och råkade sova till kl tio på kvällen och vaknade ashungriga. Trots att köket stängt var de söta och gjorde de mackor med pommes till oss. Med en glad majonäs-gubbe i chillisåsen:-) Ja, vi är bra på att sova, efter tio timmars sömn somnade vi lätt. om med en middag en öl och en biljadmach emellan. Vaknade dock av en stor ödla som dansade hipphopp på taket (troligen ödla eftersom den även sprang runt på panoramafönstrena) gav upp att somna om då strömmen gick vid 04. Men med elagregat hoppade elen igång igen:-) så nu har vi två timmar att skriva blogg innan frukost.
Tjoho!

Av Snöberg - 8 januari 2015 00:34

Då var det januari igen och som många av er vet ska vi ut på nya äventyr.

Vi använder oss av samma bloggplats som sist och hoppas att ni kommer att följa vår resa även denna gång! Varmt välkomna att läsa tycka och kommentera! Vi kommer att sakna er men är ju snart hemma igen��

Denna gång blir resan fem till sex veckor, men varken Pontus eller Monica är särskilt sugna på att slita oss från våra kära arbetsplatser längre än det;-) så där ja… om chef kolleger kan hoppa över resten av stycket… Monica kommer sakna sina syskonbarn, vin och vänner. Pontus sitt spel,öl och vänner��

Denna gång bär det direkt av till dit vi sist spontant avlutade vår resa. Den gången blev vi kvar på en liten resort på en mycket liten ö i sydöstra delarna. Den här resan hade vi tänkt utforska de nordöstra delarna.

Vi reser i övermorgon direkt till en ö som heter Palawan.

Eftersom det kommer bli en lång resa med fyra olika flyg och lika många mellanlandningar har vi i förväg bokat de två första nätterna på ett hotell i staden Porta pincess där vi landar. Det kommer onekligen bli skönt att sträcka ut sig på en säng efter två dygn på resande fot.

Planen är att därefter ta oss norr ur för lite strandhäng och dykning.

Pontus har som vanligt gjort all research och har hittat en hel del pärlor vi bara måste se i Filippinerna, så vi får se hur rutten blir denna gång.

Om reskassan räcker och vi känner att vi är färdiga med Filipinerna kommer vi eventuellt kika närmare på Palau eller Maldiverna för att avsluta vår resa där. Men vi vill ta dagarna som de kommer och se vart de tar oss.

Väskorna är nästan färdigpackade och båda har lyckats packa lätt trots dykutrusning.

Kommer mest troligt packa ner lite saltlakrids, kaviar och självklart snus��

Massor med pussar och kramar