pomo

Direktlänk till inlägg 5 februari 2014

resa, resa, resa...

Av Snöberg - 5 februari 2014 10:50

Dykning var kanon! Även om det var nära till sjösjuka under vår utresa gick det över så snart vi fick komma under ytan.

Under de två dyken fick vi dessutom ticka av två av våra önskningar. Pontus - haj (som han själv spottade)och Monica – Pygmé  seahorse samt en rad cool nakensnäckor:)

Vi lämnade Pemutern dagen efter med en mycket bättre chaufför än den vi hade på ditvägen.Nu han vi med att ta lite bilder under resan, som visar lite av hur norra landet ser ut.

Vi bestämde oss för att skipa Kuta och bokade ett bra hotell i  Denpasar. De var allt annat än en vacker stad. Men vi passade på att äta lite Mc Donalds samt ta en massage och träna på hotellets gym och bara slappa.

Efter det var det dags för att dra vidare till Borneo.

När vi skulle ut ur landet har de den lilla överraskningen som man ibland får i asiatiska länder. För att ta sig ut ska man betala en avgift… Vi hade precis spenderat vår sista pengar på en vattenflaska och det hade ändå inte räckt till avgiften som gick på motsvarande 300 kr. Man kunde inte betala med kort och dessutom fanns ingen ATM inne på flygplatsen utan vi skulle få lov att gå ut genom allt igen… När vi stod där var ett Australiensiskt par i kassa mittemot som undrade om vi behövde pengar. De betalade ut oss och vägrade ta emot de svenska pengar vi hade. Trots att de skulle resa till Sverige nästa år för att hälsa på sin son. Tydligen har deras son haft en fantastisk tid i Sverige blivit så väl bemött så de vill inte ha något. Så tack svenska folket för att ni är så trevligaJ

Det andra stora misstaget vi gjorde var att sätta på oss tunna kläder för vår flygresa. Regel numer ett när du reser i Asien, -Ha alltid med dig varma kläder! Av någon anledning har de oftast svinkallt på allmänna platser så som shoppingcentrum, taxi, bio, flygplatser mm mm. Där är så kallt att du bör ha åtminstone jacka och långbyxor. Eftersom du befinner dig i ett land med ständigt ca 30 graders värme är detta något du måste planera för… Problemet med flygplatser är att du inte kan gå ut och värma dig om du råkat klä dig tunt. Dessutom var vår 12 timmars resa förlagd under natten så vi var toktrötta och inte särskilt sugna på att springa runt och hoppa som två idioter för att hålla värmen. Resultatet blev att vi låg och försökte hålla värmen tätt ihop under en tunn scarf som vi lyckats få med. Eftersom vi dumdristigt nog trott att flyg har filtar till alla, valde vi att inte köpa någon svindyr pläd som vi ändå inte ville ha på taxfree och fick följaktligen även frysa på planet. Resan hade nog varit kanon om vi haft varmare kläder:-/

I Borneo hade vi redan förbokat hotell i Kuching som i sig var helt ok. Men staden liknade en spökstad. Butiker och restauranger var stängda, och gatorna var i princip folktomma på grund av kinesiska nyåret. Den var mycket nergången, förutom de oåtkomliga gigantiska lyxbyggnaderna som ploppar upp som monster i den  övrigt förfallna staden. På kvällen smällde de smällare så att billarmen gick på men även fantastiska fyrverkerier. På morgonen smälldes det oändligt många och högljudda smatterband även här så att billarmen hördes eka mellan husen. Vi bestämde att åka vidare redan nästa dag.

Även den resan hade nog varit ok om vi inte vart närmre tre timmar för tidiga och planet en timme sent. Dessutom hade Monicas mage vänt från stopp i tre veckor till det motsatta, troligtvis kan det bero på att hon var obotligt hungrig under tidigare resa och smällt i sig lite av den mycket osmakliga flygplansmaten… Utmattade som en urvriden trasa kom vi fram till Kota Kinabalu. Efter en lång natts sömn och en ipren kunde även Monica följa med ner på stan. Kotakinabalu är en skitig och sliten men charmig stad.