pomo

Direktlänk till inlägg 31 januari 2015

Resan till Apo Island

Av Snöberg - 31 januari 2015 10:41

Då har vi tagit oss till Apo Island.  Vi fick enklelt tag på en taxi direkt från flygplatsen i Cebu ner till södra delen av ön. Vi var glada att vi inte valde billigare alternativet med buss då det tog nästan 3 h att ta sig ut ur stan pga total  trafikstockning. Vi hade räknat med att resan skulle ta 4 h och eftersom vi landade först vid 16 var vi osäkra på hur vi skulle ta oss över från Cebu till Negros. Vi hade inte någon aning om hur sent båtarna mellan öarna gick. Mycket riktigt... Vi kom till piren kl 20.30, sista båten gick 20.00 Vi funderade ett tag på att köpa en privat båtrur över men det kostade 10 ggr så mycket och då hade vi ändå bara kommit till piren som ligger 15 min från själva staden. Vår trevliga chofför hjälpte oss att hitta ett boende för natten. Ett nergånget och nästan kusligt palats vid vattnet fick det bli. Eftersom de inte hade några gäster (de första två vi kollade var fullbokade) hade de varken kock eller mat att erbjuda. Det fick bli smågodis och en kopp te till middag och frukost:-/ Väl över på Negros dagen därpå, fick vi lite mat i magen. En mycket skraltig tricycle körde oss sedan de 45 min till nästa pir där vi skulle ta oss sista etappen till Apo island.

Det visade sig att det var deras onsdagsmarknad vi piren. det var rätt roligt gå runt och kika på lokala marknadskulturen.

Men lite beklämande att se hur de behandlar och transporterat kreatur:-( Men gissar att det inte ser bättre ut någon annasans...

Pontus köpte en kniv.
Även här övervägde vi att köpa privat båttur men med facit i hand var vi glada att vi stannade kvar de tre timmar för att vänta på reguljära turen. Efter att ha beställt en öl, propsade servitören/isen på oss en STOR öl. Efter det blev bjudna på en rad lokala läckerheter!

Bland annat en av dras nationalrätter ( en slags sevich) på rå fisk, syrad citron, chilli, salt och gröna tomater.  Vi har prövat den tidigare men den här var helt magisk god!
Här är deras diskmaskin, varmkök, och fiskdelan av kallskänkan (grönsakerna skar de på en annan bänk). Det fanns varken el eller rinnande vatten så kylarna var isboxar och vatten fanns i stora tunnor:-)

Vi blev dessutom bjuda av ett urmysigt motorcykelgäng (som kom på Ninjor och en Harley) att komma till Dumangetti för att köra deras hojar:-) Vet inte om det var ölen men mest var det nog stämningen och platsen, helt enkelt mycket possitiv upplevelse!

Till sist fick vi hoppa ombord på en liten båt (som med all säkerhet ändå inte var den reguljära) tillsammans med några filippinska damer,  höns i en låda, kycklingar i ett nät och en gris i en säck....

Hon bar dessutom grisen i säcken som om det vore vilken ICA kasse som helst. Men över havet fick den titta ut:-)