pomo

Direktlänk till inlägg 18 januari 2015

Port Barton

Av Snöberg - 18 januari 2015 04:25

Detta inlägg är två dagar sent då internett varit för långsamt för att kunna uppdatera men här kommer det:-)

Nu har vi varit i Port Barton i två nätter. Som väntat var det en hårresande resa hit. Vi fick de minsta sätena bredvid chauffören och det var svårt att inte låta bli att kvida till ibland när det blev lite för spännande... Sista 1,5 h var på en skumpig väg som under regnperioden fått djupa hål och skrevor men som nu var torr och mycket skumpig. De håller på att bygga betongväg så vissa partier hade fått ena körfältet belaggd.

Väl framme hade vi bokat ett hotell med eget elagregat vilket gör att man får el hela dygnet och inte bara mellan 15.00 och 24.00.
Port Barton är egentligen bara en strand med en handfull boenden i mellan och budget standard samt en rad restauranger som alla serverar liknande mat: kyckling, seafood, kött eller veg med olika kryddning till ris eller nudlar.

På eftermiddagen bokade vi dykning hos en minst sagt avslappnad, trevlig och skämtsam Brittisk gubbe (Keith) som satt på en skraltig veranda. Det stog en sned och blekt dykskylt på stranden och vi gick upp till verandan och sa att vi ville dyka imorgon. "-To bad for you"  var svaret vi fick. Men det visade sig att killen som satt och småpratade med honom satt där just bara för att vänta på att det kom två till som vill dyka för att säkra morgondagens utfärd. Vi blev lite skeptiska när den enda informationen som utbyttes var hur dykplattserna för morgondagen ser ut. Vi frågade lite följdfrågor men sedan Pontus nämt att jag var DM undrade Keith varför jag var så försiktig, "-Dig är det ju bara att slänga i!" Inte ett papper skrevs på och våra dykcertifikat låg kvar i väskan... Innan vi gick därifrån presenterade vi oss vid namn, vilket han tyckte var onödigt då han ändå aldrig kommer ihåg namn...

Dykningen var helt ok men jag hade inte velat dyka med vår guide om jag varit oerfaren. Dessutom  läckte allas förstasteg mer eller mindre. En stor fisk med taggiga vingar och fem sköldpaddor gav oss ändå något att hänga i granen. Det bästa var nog den lilla ön med kritvit sand och mysig palmdunge som vi stannade på mellan dyken.

Vi var totalt fem på utfärden och killen på verandan visade sig vara en flitig Filippinäventyrare som avrådde oss från att ta båtturen till Coron från ElNido, så vi hoppar den (har läst på att den kan sluta lite hur som helst...) De andra två som dök med oss var ett ett äldre Svensk/Canadensiskt par med väldigt många spännande resor i bagaget. Vi tog "solnedgångsöl" med dom på kvällen och fick många inspirerande tips för framtida resor!

Idag har vi slappat och kollat upp lite hur vi tar oss vidare. Först kl 19 fick vi reda på att båten vi tänkt ta till ElNido inte blir av, så imorgon blir det ännu en skumpig resa genom djungeln för att sedan ta oss vidare. Har inte lyckats hitta något boende men det hoppas vi löser sig på plats i ElNido.
För er som planerar att resa till Filippinerna kan vi iallafall starkt rekommendera Port Barton!!!